Stanowisko do symulacyjnego badania naprężeń dynamicznych, zwłaszcza w elementach zabezpieczających kierowcę


ZESPÓŁ AUTORSKI

Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

dr hab inż. Marek Jaśkiewicz, prof. PŚk

dr hab inż. Rafał Jurecki, prof. PŚk

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?

Dzięki wynalazkowi można z w dużym stopniu poprawić bezpieczeństwo osób podróżujących głównie transportem samochodowym. Dzięki wynalazkowi można w łatwy sposób (przy bardzo niskich kosztach) realizować testy dużej gamy elementów, które głównie służą do zabezpieczenia osób podróżujących transportem samochodowym. Do elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podróżnych w tym zakresie można zaliczyć: konstrukcje foteli wraz ze sposobem ich montażu do nadwozia samochodu, rodzaj wykończenia foteli, pasy bezpieczeństwa i ich napinacze, systemy poduszek gazowych i td. Obszar, w którym może być wykorzystany wynalazek dotyczy bardzo ważnej kwestii ograniczania skutków wypadków samochodowych. w zakresie odpowiadającym niniejszemu zgłoszeniu, analizowane mogą być wypadki przy niskich prędkościach zderzenia. Wypadki te pomimo stosunkowo niewielkich prędkości, skutkują powstaniem bardzo dużych przeciążeń, więc mogą być bardzo tragiczne w skutkach (śmiertelne) i pociągać za sobą długotrwałą i kosztowną rehabilitację. Przykładem takich zderzeń mogą być zderzenia tylne. Zostało udowodnione, że najechanie na pojazd nawet z prędkością rzędu 12 km/h powoduje długotrwałe skutki w postaci uszkodzenia górnego odcinka kręgosłupa (bóle długotrwała rehabilitacja itp). Niniejsze rozwiązanie umożliwia wszechstronne testowanie rónych rozwiązań technicznych dla różnorodnych zderzeń (pod rożnymi kierunkami).

ISTOTA WYNALAZKU

Rozwiązanie, według wynalazku, dzięki zainstalowanej obrotnicy stwarza możliwość dowolnego ustawienia kompletnego siedziska pod dowolnym kątem, dzięki temu możliwe jest symulowanie różnych typów zderzeń np. narożnikowych, bocznych czy tylnych. Możliwe jest badanie elementów zabezpieczających, na przykład siedzenia wyposażonego w pasy bezpieczeństwa W związku z tym można w znacznie szerszym stopniu wykorzystać stanowisko i odwzorowywać zderzenia w różnorodnych sytuacjach drogowych. Dzięki temu można dokładnie przeanalizować istniejące i przyszłe konstrukcje, pod względem poziomu zabezpieczenia biernego pasażera - kierowcy, w różnych sytuacjach wypadkowych, analizując jednocześnie ewentualmne interakcje między nimi. Stanowisko umożliwia badanie różnych elementów zabezpieczających kierowcę w sytuacji powstania wypadku drogowego np. siedzeń, pasów bezpieczeństwa i ich napinaczy, poduszek gazowych itp. Na stanowisku tym można symulować zderzenia z prędkościami do 25 km/h.

POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU

Potencjał komercjalizacyjny wynalazku jest bardzo duży. Obecnie dwie duże firmy są zainteresowane wdrożeniem wynalazku. Pierwszą jest Ośrodek Konstrukcyjno Badawczy (OKB) S. z o. o. mająca siedzibę w Bukowcu k/łodzi oraz firma Globtrak Polska Sp. z o.o. mająca siedzibę w Kielcach. Wynalazek dotyczy możliwości sprawdzania rożnych elementów zabezpieczających osób podróżujących transportem samochodowym.